28 Mart 2015 Cumartesi

ARAZİ GEZİLERİ HAKKINDA TEKNİK BİLGİLER

4X4 araçlar ; arazide gezmek için harika bir yoldur , dikkatli yapılırsa kırsal kesimleri keşfetmek için güzel bir yöntemdir.Bu yazımızda arazide yapacağımız gezilerde geçiş teknikleri ve çevreye karşı ne gibi duyarlılıklarımız olduğunu sizlere anlatmaya çalışacağız.


  • Tepelere,engellere,büyük kayalara,yumuşak zeminlere,koyaklara(dar ve derin dereler),patikalara ve akarsu geçişlerine varmadan önce 4x4 sistemi çalıştırın.En küçük 4x4 arazi vitesi genelde arazide dolaşmak için ideal vitesdir.
  • Yokuş aşağı giderken aniden hızlanmayın , ani dönüşler ani duruş gibi araç dengesini bozacak şeylerden kaçınınız.

TEPELER


  • Tepelere tırmanmak , inmek veya aşmak için çok iyi saptama yapma ve aracımızın neler yapıp yapamayacağını çok iyi bilmemiz gerekir.Sürücü olarak kendinizin ve araçlarınızın vasıflarına güvenmiyorsanız tepelerden inmeyin ve çıkmayın , geri dönün alternatif yollar arayınız.Bunlar EMNİYETLİ bir seyahatin önemli parçalarıdır.
  • Bir tepeye ve yokuşa tırmanırken  veya inerken düz bir çizgi takip edin.Herhangi bir açıda tırmanmayın veya açıda gitmeyin araçlar aksi halde yana kayabilir veya devrilebilir.
  • Küçük viteste ve küçük arazi vitesinde gidin.
ENGELLER




  • Engelleri belirli bir açıda ve tekerleklerden bir tanesi üstünden geçecek şekilde aşın.Böyleci aracın dengesi korunur.
  • Engellerin üzerinden iki tekerlek ile aynı anda geçmeyin bu aracın askıda kalmasına veya alt takımların zarar görmesine neden olabilir.

BÜYÜK KAYALAR


  • Tekerleklerden birini kayanın üzerine dikkatle ilerletin.En küçük viteste çok yavaş gidin sadece çok ilerleyecek kadar gaz verin.Böylece araç önü yavaşça kalkar ve araç ilerlemeye başlar.
  • Yan yana iki ayrı kayanın üzerinden geçmeyin.Aksi halde aracın şasi ve diferansiyel bunlardan birine vurabilir ve araç hasar görebilir.
  • Aracınızın altında bulunan diferansiyel , şanzıman ,arazi şanzımanları vs. gibi alçak olan noktaların yerlerini öğrenin kaya geçişlerinde bu noktalara gelmeden sürmeye özen gösterin.
  • Aracın üzerinden aşabileceği maksimum yüksekliği öğrenin.
  • Aracın altının yere vurmaması için eğer yanınızda biri varsa onu sizi yönlendirmesi için aşağı indirin.
YUMUŞAK ZEMİNLER(Çamur,Gevşek Toprak,Kum)


  • Yoldan veya patikadan ayrılmama koşulu ile çamur içinden geçmemeye çalışın :).Bu mümkün değilse en küçük viteste ilerleyecek kadar gaz verin.
  • Diferansiyel kilidiniz varsa çalıştırın yoksa vinçle geçmek için hazır olunuz.
  • Çekiş gücü kaybolursa direksiyonu ani hareketlerle sağa-sola döndürün böylece size bir ek çekiş gücü sağlayacaktır.
  • Çamura saplanırsanız gaza basmayın aksi halde tekerlekler daha derin bir kanal oluşturarak aracın iyice gömülmesine neden olur.KARARLI DÜŞÜK GÜÇ , YÜKSEK GÜÇTEN DAHA İYİDİR.
     
KOYAKLARI GEÇME (Dar ve Derin Dereler)

  • Koyaklardan veya büyük çöküntülerden geçerken sağa veya sola 45 derece açı ile geçin ,yönünüz çöküntünün dışına doğru değil içine doğru olmalıdır , mümkünse ön tekerleklerden bir tanesi çöküntü içinde olmalıdır.
                             
  •  Yavaş gidin araç dengesinin korunmasına önem gösterin.
  • Aracın yaklaşma , uzaklaşma gibi açılarını iyi bilin.
TEKERLEK İZLERİ , KURU DERE YATAKLARI ve SEL ÇUKURLARI

  • Tekerlek izleri varsa takip edin aralıkları aracınızın dingil mesafesinden uzunsa tekerleklerinizin izleri yan cidarlarında olacak şekilde takip edin.Araç dengede kalmış olur.
  • Aracınız bir yana eğilirse direksiyonu o yana döndürün , biraz daha gaz verin araç düzeldiğinde direksiyonu eski haline getirebilirsiniz.
         
  • Tekerlekleri patinaj çektirmeyin aracın daha da gömülme durumu oluşabilir.
AKARSULARI GEÇME


  • Akarsudan geçerken akıntıya göre 90 derece veya daha küçük açı ile ilerleyin , böylece aracın altının dere yatağında yuvarlanma riski daha az olur.Yavaşca ilerleyin böylece motorun hava girişine su girmesi riski önlenir.Tabiki bu durum şnorkel var ise oluşmaz.Suyun derinliği tampona kadar ise aracının burnunun suları yarmasını ve böylece motor civarında bir hava boşluğu oluşmasını sağlayın.
                       
  • Akarsu boyunca ilerlemeyin aksi halde iki yana doğru bir dalga oluşur.
  • Dere yatağı boyunca aşağı veya yukarı doğru gitmeyin aksi halde balıklar ve diğer canlılar için zararlı olabilir.
  • Akarsulardan sadece patikaların devam ettiği noktalardan geçin.
  • Su geçişlerinden sonra frenlerin çalışıp çalışmadığını kontrol edin.
       

Bu yazımızda bu işlerde daha yeni olan veya orta seviyede hareket eden arkadaşlarımız için bilgilerimiz ölçüde bir takım teknik noktalara değindik.Elbette konusunda uzman ve belli off-road grupları ile ilerleyen arkadaşlarımız için bu durumlar biraz daha farklı olabilmektedir.Bundan dolayı bu bilgiler standart olup üzerilerine tecrübe ve araç imkan ve kabiliyetleri eklenerek daha farklı hareket tarzları oluşturulabilir.

6 yorum:

Unknown dedi ki...

doğa ya gönül veren herkes için faydalı bilgiler..kutlarım....

Unknown dedi ki...

Biz teşekkür ederiz okuyup faydalandığınız için...

Unknown dedi ki...

Kısa ama güzel bir yazı olmuş. Elinize sağlık..

Unknown dedi ki...

Sağolun teşekkürler hap bilgi niteliğinde olmasını istedik.

Unknown dedi ki...

bazen basit dediğimiz şeyler bile hayati önem taşır
bilgi paylaştıkça değer kazanır

Unknown dedi ki...

Güzel yorumlarınız için teşekkür ederim.

Yorum Gönder